tisdag 11 december 2012

Liten Tut - om hur du använder maskeringsvätska

 Tutorial: 

På den här layouten har jag använt maskeringsvätska och varför inte visa det för er:-) En enkel teknik som ger kul resultat. Maskeringsvätska köper man i konstfackhandeln, den heter Art Masking Fluid och är egentligen avsedd för akvarellfärg men det fungerar ändå. 


Jag har valt att maskera cirklarna i stencilen så därför lägger jag den på mitt papper och penslar vätskan i hålen. Pensla inte för tunt, då täcker den inte. Sedan tar jag bort stencilen, gör rent den och låter vätskan torka. Känn på det du maskerat så att det inte längre klibbar, det skall gå att ta på. 


Nu har mina cirklar torkat och jag målar över hela pappret med svart gesso. Var försiktig när du målar över den torkade vätskan, om du penslar för hårt kan vätskan fastna i pappret...

 När gesson torkat pillade jag upp en kant och drog försiktigt bort cirklarna och nu kan jag fortsätta med layouten. Maskeringsvätska är super att använda om man t ex vill maskera något som har en bökig form, som en silhuett av en kropp eller blomma. Tänk bara på att pappret du penslar vätskan på inte är för tunt, då går det sönder när du drar bort den torkade vätskan. 

Den färdiga layouten

Embellish Life//Marja

Inga kommentarer: